Een fietstocht op de racefiets, of het nu 40 kilometer is of 200 kilometer, wordt er alleen maar leuker op als je de juiste voorbereidingen treft. Dan bedoel ik niet alleen dat je weet wanneer en hoe je een bocht neemt of in en uit moet klikken, al is dat zeker geen overbodige luxe (want ineens op je snufferd liggen bij een stoplicht? Oei…).

Ik heb het vooral over essentiële racefiets onderdelen en materialen die je onderweg nodig zal hebben of in elk geval wilt meenemen voor het geval dat. Ben je net als ik een (licht neurotische) planner, dan maak je een lijstje van de dingen die je op jouw fietstocht mee wil nemen.

Mijn eerste en belangrijkste tip: zorg voor een goede zadeltas. Oké, het is niet modeaccessoire nummer 1 en roept wellicht de horrorbeelden op van je vader die vroeger met zijn heuptasje over een markt in Spanje banjerde, maar het is en blijft een handige accessoire. De mannen en vrouwen van Het is Koers hebben er een gezonde aversie tegen, want het is volgens hun echt not done zoals staat beschreven in punt 3.10 van de wielercode: “3.10 Je zult geen zadeltasje onder het zadel aanbrengen”. Maar ja, het is ook verdomde handig! Je kunt er van alles in meenemen en hebt er verder geen omkijken naar en je wielrenshirt zit niet overvol. Daar komt nog bij dat wij als amateurrenners doorgaans geen volgauto hebben. Prima, toch?

De volgende items op mijn lijstje zullen voor de meeste gevorderde wielrenners logisch zijn, toch zijn ze zeker het noemen en onthouden waard:

  • een fietspompje / CO2 fietspomp
  • een multitool / minitool
  • een reserveband
  • een bandenlichter

Als je bandenspanning in orde is (te lage spanning kan resulteren in lek rijden) en je ketting of andere fietsonderdelen niet versleten zijn, dan zit je waarschijnlijk wel goed en zal je geen band hoeven verwisselen of oppompen tijdens de rit. Maar stel dat… Ook al is het maar een schroefje dat je vaster draait of een beetje extra lucht in je banden pompen, je hebt liever wel dan niet gereedschap bij je.

Naast gereedschap heb ik meestal mijn telefoon bij me (want gps & Strava), die ik met een telefoonhouder vastklik op mijn stuur. Een powerbank voor opladen onderweg is daarom zeker bij langere fietstochten ideaal. Rekening houdend met ons typisch Nederlandse weer (wisselvallig), stop ik meestal ook een regenjas in mijn achterzak. Het weer kan ineens omslaan en als je nog een tijdje moet trappen, is het fijn om dat zo droog mogelijk te doen (geloof me).

Ook ga ik niet weg zonder mijn ID-kaart en wat papiergeld (zodat ik onderweg kan stoppen voor een kopje koffie op een terrasje). Voorheen had ik een telefoonhoesje met vakjes voor pasjes en geld, nu stop ik ze gewoon tussen het hoesje en mijn telefoon. Het is maar net wat je voorkeur heeft; een portemonnee neemt wel wat meer ruimte in.

Nog een laatste stukje ‘wijsheid’: de meeste spullen heb ik stukje bij beetje aangeschaft door de jaren heen, want alles in één keer doen kan nogal prijzig worden en daarbij kom je soms pas na een tijdje die (tip voor een) accessoires tegen die je zoekt of waarvan je niet wist dat je ze nodig had.

En ook belangrijk, laat je fiets regelmatig controleren bij je fietsenmaker en maak deze altijd goed schoon. Het zal je veel kosten besparen en onderweg zal je veel minder last van pech hebben.

2.3/5 - (12 stemmen)
Deel dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *