Racefiets verzekeren tegen diefstal, beschadiging en ongevallen
Racefietsen zijn meestal duur en daarom zijn er veel mensen die overwegen om een diefstalverzekering te nemen die meestal ook beschadigingen bij een ongeval dekt. Uiteraard moet de premie ook in verhouding staan met de dekking. Dit kun je deels zelf bepalen, want als je de fiets tegen alle mogelijke schade goed wil verzekeren dan zal de premie sowieso hoger uitvallen dan als je deze enkel tegen diefstal verzekerd. Daarnaast is het verstandig om verzekeringen te vergelijken. Niet alleen a.d.h.v de premie, maar ook op basis van de voorwaarden en de dekking. Dit kan erg lastig zijn, omdat de verzekeringsmaatschappijen erg creatief zijn met de polisvoorwaarden.
De premie vergelijken
De hoogte van de premie is gebaseerd op een percentage van de nieuwwaarde. De hoogte van dit percentage is mede afhankelijk in welke regio dat je woont. Iemand die in Amsterdam woont betaald bijvoorbeeld een hogere premie dan iemand die in gemeente Vlissingen woont. Het is verstandig om de premies te vergelijken van verschillende verzekeraars, want die verschillen uiteraard ook. Het mooie hiervan is dat je die gemakkelijk kunt vergelijken via vergelijkingssites.
Het is handig om per verzekeraar de premie op te schrijven en de positieve en negatieve voorwaarden als ook hetgeen dat gedekt wordt door de verzekering. Aan de hand daarvan kun je zien of je naar wens verzekerd bent en de premie daarbij aansluit.
Soms betaal je iets meer, maar dan wordt beschadiging en diefstal tijdens toertochten en wedstrijden ook verzekerd. Zeker voor een wielrenner kan dit een belangrijk punt zijn.
Let op! Kijk ook of er eenmalige poliskosten in rekening worden gebracht en hoe hoog zijn deze zijn.
Hoe vergelijk je een fietsverzekering?
Om een verzekering goed te kunnen vergelijken moet je gestructureerde aanpak hanteren en dit kun je doen door middel van gebruik te maken van een lijstje. Hieronder hebben wij de twee populairste verzekeringen met elkaar vergeleken. (Univé en ANWB)
De meesten van ons gebruiken een vergelijkingssite en sluiten dan direct online een verzekering af, maar om een goede beslissing te maken via een dergelijke site is te kort door de bocht. Daarnaast is het zo dat verzekeraars vaak zelf een vergelijkingssite opzetten om hun producten aan de man te brengen. Ook onafhankelijke vergelijkers schuiven degene naar voren waar ze het meest aan verdienen. Volgens het AFM hebben de
grote vergelijkingsites het op orde en de rest eigenlijk niet. Alhoewel dit artikel wat ouder is zijn we dus wel gewaarschuwd.
Het beste is om te starten met het vinden van verzekeraars die fietsverzekeringen aan bieden is om de grote bekende vergelijking sites te bezoeken. Vervolgens plaatsen we de verzekeraars met de laagste premie in ons lijstje. Ook controleren we op hun officiële site of de premie (nog) klopt.
Beste racefiets verzekeringen
Wij hebben de twee meest populaire verzekeraars voor racefietsen vergeleken. Zie hieronder de premie, dekking en voorwaarden met elkaar vergeleken.
Als je eenmaal een of enkele verzekeraars hebt gekozen is het belangrijk om nogmaals de polis goed door te lezen en vragen en opmerkingen op te schijven bij de opmerkingen die je al had opgeschreven in het lijstje. Het beste is om met deze vragen en opmerkingen naar de verzekeraar te stappen en deze voor te leggen. Dit kun je het beste via de telefonisch doen.
Ervaringen van de verzekeraars
Nu dat je een of meerdere verzekeringen hebt geselecteerd is het verstandig om te kijken welke ervaringen mensen op het internet delen over deze verzekeraars. Dit doe je via Google door te zoeken naar “naam verzekeraar” + “ervaringen”, maar je kunt ook zoeken op “beoordeling”, “recensie” en “review”.
Je gaat kijken wat mensen zeggen op de verschillende websites die beoordelingen verzamelen. Aan de hand van een ratingsysteem kun je vaak ook zien of een bepaalde verzekeraar goed of slecht scooter. Vaak a.d.h.v. gele sterren.
Ook kun je vaak veel lezen op fora. Dit deel is belangrijk om erachter te komen of verzekeraars misleidende voorwaarden verspreiden en hoe ze diefstal en schade afhandelen. Het mag duidelijk zijn dat degene die slecht scoren niet de voorkeur hebben.
Stallingsvoorwaarden en beveiliging
Meestal heb je al gelezen wat de eisen van de verzekeraar zijn omtrent stalling en beveiliging in de polisvoorwaarden. Als de polisvoorwaarden niet 100% duidelijkheid geeft dan is het verstandig om hier dieper in te duiken. Zo kun je de verzekeraar bijvoorbeeld vragen of er bepaalde stallingsuren zijn. Het kan namelijk zijn dat een verzekeraar verwacht dat je fiets tijdens bepaalde uren gestald is in een goed afgesloten ruimte.
En wat als je op reis gaat? Wat zijn de stalling- en beveiligingseisen als je op reis bent? Er zijn genoeg wielrenners die naar het zuiden van ons land afreizen om daar enkele dagen te fietsen. Ze overnachten dan vaak in een hotel. Is je fiets dan gedekt tegen diefstal? Dit is belangrijk om te weten. Zeker als die niet duidelijk is omschreven en je uiteraard ook vaker ergens overnacht met de fiets.
Het slot
Standaard eisen verzekeraars dat je een ART gekeurd slot gebruikt. Meestal moet deze 2 sterren of meer hebben. Soms zijn verzekeraars hier niet duidelijk over. In dit geval moet je de verzekeraar altijd vragen in welke klasse het slot gekeurd moet zijn. Ook moet je je er zelf van verzekeren dat je ook echt een ART gekeurd slot koopt. Dit kun je controleren bij stichting ART of je koopt bijvoorbeeld bij Motorsloten | EU een ART gekeurd slot. Dit is een gerenommeerde webshop die enkel goedgekeurde sloten verkoopt.
Belangrijk om te weten is dat je alle sleutels die origineel bij het slot geleverd worden moet kunnen overleggen bij de verzekeraar als je fiets gestolen wordt. Verzekeraars gaan zelfs zover dat ze de sleutels bekijken op gebruikssporen. Mochten geen van de sleutels gebruikssporen hebben dan kan het mogelijk zo zijn dat de verzekeraar twijfelt aan de diefstal en zij mogelijk niet uitkeert.
Verzekeraars vragen vaak voor het certificaat van het slot. Echter worden er geen certificaten meegeleverd door de slotenfabrikanten. Een ART slot herken je namelijk aan de ART opdruk op het slot. Hier staat ook het ART nummer op. A.d.h.v dit nummer kun je controleren of het slot ook daadwerkelijk is gekeurd.
Laat je verzekeraar altijd vastleggen in de polis of overeenkomst welk slot je gebruikt. Als ze dat niet willen doen vraag dan voor een email waar duidelijk instaat dat ze het gebruik van jouw slot goedkeuren.
Bewaar altijd de factuur van je slot. Hiermee kun je bewijzen dat je een ART slot hebt gekocht op een bepaalde datum je dat gedaan hebt.
ART sloten worden ter keuring aangeboden door een fabrikant. Indien goedgekeurd is dat voor een bepaalde tijd. Als de tijd verstreken is dan is het slot in principe niet meer ART gekeurd.
Sommige verzekeraars keren niet uit als je fiets gestolen wordt en je slot niet meer ART gekeurd is. Dit is een hekel punt, want je kunt namelijk niet weten of een slot wel of niet ART gekeurd is zonder dat regelmatig te controleren.
De meeste verzekeraars hebben hierover ook niets staan in hun polis. Aangezien dit een belangrijk punt is zou men hierover wel iets in de polis moeten plaatsen. Als je dit bij een rechter voorlegt dan is de kans groot dat de verzekeraar alsnog moet uitkeren. Dit wil je echter voorkomen en het is dan ook verstandig om een slot te kopen dat bekend staat als een A-merk. Dit is geen garantie, maar de kans dat het keurmerk bij een dergelijk slot vervalt is relatief klein. Daarnaast kun je natuurlijk regelmatig zelf controles uitvoeren bij
stichting ART.
Het klopt eigenlijk wel dat je meer onderzoek moet doen naar een verzekering. De meeste mensen, waaronder ik zelf weten eigenlijk helemaal niet goed waar ze precies voor verzekerd zijn. We baseren een verzekering vaak op de premie, maar als je lage premie betaald zal vaak niet zo’n brede dekking hebben, zoals je verwacht. Daarnaast is het gewoon wel fijn om te weten wat precies de dekking is en wat de eisen zijn.